Publikace

Securitas Imperii 23 (02/2013)

Securitas Imperii 23 (02/2013)

Třiadvacáté číslo Securitas Imperii obsahuje tři rozsáhlé studie. Text Miroslava Nováka se věnuje pojmu totalitarismus a jeho aplikaci na komunistické systémy jak obecně, tak s důrazem na česká specifika. Petr Placák se zabývá povahou ideologických režimů s ohledem na poválečný…

Hana Rottová, Petr Slinták: Venkov v českém filmu 1945–1969. Filmová tvář kolektivizace

Hana Rottová, Petr Slinták: Venkov v českém filmu 1945–1969. Filmová tvář kolektivizace

Publikace se zabývá reflexí problematiky sociálních, kulturních a hospodářských proměn na českém venkově od konce druhé světové války do roku 1969, a to prostřednictvím analýzy hrané filmové tvorby. Obsáhlá část je věnována analýze řady konkrétních filmů ve vztahu k dílčím podtématům (rodina, obec, krajina apod.) v souvislostech socialistické transformace venkovské společnosti.

Jaroslav Rokoský, Libor Svoboda (eds.): Kolektivizace v Československu

Jaroslav Rokoský, Libor Svoboda (eds.): Kolektivizace v Československu

Třiatřicet příspěvků v této kolektivní monografii spojuje ústřední téma – kolektivizace zemědělství v Československu. Kniha je rozdělena do sedmi oddílů a čtenář v ní najde texty českých a slovenských autorů, jež nahlížejí dané téma z pohledu historika, archiváře či právníka.

Lucie Wittlichová (ed.): Pozor vysíláme!

Lucie Wittlichová (ed.): Pozor vysíláme!

Editorka sborníku Lucie Wittlichová vybrala dvacet příběhů lidí, jejichž práce pro rozhlas nebo televizi měla hlubší význam pro veřejné dění. Kniha chce ukázat obě instituce z pohledu těch, kdo je zakládali, kdo za ně bojovali a kdo jim věnovali značnou část svého života.

Mirek Vodrážka: Filosofie tělesnosti dějin

Mirek Vodrážka: Filosofie tělesnosti dějin

Filosofie tělesnosti dějin přináší zcela nový pohled na historiografii a na její metody. Autorovo kritické myšlení odkrývá a překonává různá i akademická klišé a dokáže nahlédnout a přečíst přehlížené symptomy. Vytváří se zde obraz totalitarismu, v němž autor hledá kontrastující linie, jež vycházejí z primárního konfliktu mezi kontrakulturou a prosystémově orientovaným disentem.