Vzdělávací kursy pro učitele v roce 2010/2011
- 24.09.2010 Jak vzpomínáme? Československo 1938-1989 ve školním dějepise (ÚSTR,Praha)
- 08.10.2010 Jak vzpomínáme? Československo 1938–1989 ve školním dějepise (NIDV, Ostrava)
- 05.11.2010 Migrace a emigrace (ÚSTR,Praha)
- 19.11.2010 Jak vzpomínáme? Československo 1938–1989 ve školním dějepise (NIDV,České Budějovice)
- 19.11.2010 Jak vzpomínáme? Československo 1938–1989 ve školním dějepise (NIDV,Ústí nad Labem)
- 10.12.2010 Jak vzpomínáme? Československo 1938–1989 ve školním dějepise (NIDV,Plzeň)
- 10.12.2010 Jak vzpomínáme? Československo 1938–1989 ve školním dějepise (NIDV, Pardubice)
- 07.01.2011 Jak vzpomínáme? Československo 1938-1989 ve školním dějepise (NIDV, Pardubice)
- 18.02.2011 Jak vzpomínáme? Československo 1938-1989 ve školním dějepise (NIDV, Brno)
- 18.02.2011 Jak vzpomínáme? Československo 1938-1989 ve školním dějepise (NIDV, České Budějovice)
- 11 03.2011 Jak vzpomínáme? Československo 1938-1989 ve školním dějepise (NIDV, Hradec Králové)
- 11.03.2011 Jak vzpomínáme? Československo 1938-1989 ve školním dějepise (NIDV, Jihlava)
- 29.04.2011 Jak vzpomínáme? Československo 1938-1989 ve školním dějepise (NIDV, Karlovy Vary)
- 13.05.2011 Jak vzpomínáme? Československo 1938-1989 ve školním dějepise (NIDV, Zlín)
- 13.05.2011 Jak vzpomínáme? Československo 1938-1989 ve školním dějepise (NIDV, Olomouc)
- 25.03.2011 Minulost nebo minulosti? (ÚSTR, Praha)
- 10.06.2011 Jak učit o normalizaci? (ÚSTR, Praha)
NIDV = Národní institut pro další vzdělávání, www.nidv.cz
Jak vzpomínáme? Československo 1938–1989 ve školním dějepise
Tematické okruhy:
- Problematika motivace studentů
- Audiovizuální materiály a jejich „druhý život“ (proměny reflexe a interpretace filmů, dokumentů a dalších AV produktů), použití AV materiálů ve školní praxi
- Proměny komunistické ideologie
- Konstruování identity. Etnické češství a menšiny (Němci, Slováci, Romové), odlišné perspektivy 20. století z pohledu menšin, Kolektivní paměť a paměť individuální, problematika hodnocení paměti
- Seminář seznámí učitele s výběrem odborné literatury a pramenů, které lze při výuce i přípravě na ni využít
- Mezipředmětové vztahy (Mediální výchova, Výchova k evropským a globálním souvislostem, Multikulturní výchova) a problematika kurikulární reformy (restrukturalizace učiva, výběr učiva, didaktické cíle)
Minulost nebo minulosti?
Tematické okruhy:
- Multiperspektiva ve výuce dějepis: základní didaktická východiska (co, proč a jak?), srovnání se západoevropskými koncepty školního dějepisu, potenciální didaktické cíle.
- Symbolická centra paměti: ideální prostor pro využití multiperspektivy. Praktická cvičení na konkrétní témata (Mnichov 1938, atentát na Heydricha, Jan Palach, tzv. sametová revoluce 1989 aj.).
- Karikatura jako nástroj začlenění multiperspektivy do výuky dějepisu (Mnichov 1938 v mezinárodní karikatuře).
- Konfrontace oficiální a rodinné paměti: multiperspektiva a výuka normalizace. Metodické podněty k efektivnímu využití rozporů mezi oficiální, rodinnou a pop-kulturní pamětí normalizace, reflexe potenciálních didaktických cílů.
- Česká a slovenská minulost ve vzájemné konfrontaci a její metodické využití ve školním dějepise.
Jak učit o normalizaci?
Tematické okruhy:
- Normalizace ve výuce dějepisu: základní východiska (co, proč a jak?) a potenciální didaktické cíle. Specifika normalizace v kontextu středoevropských „komunismů“ a srovnání odpovídajících konceptů školního dějepisu (Polsko, Slovensko, Slovinsko, Bělorusko).
- Normalizační pop-kultura jako nástroj mocenské manipulace. Normalizační pop-music a její využití ve výuce normalizace.
- Filmové obrazy Jana Palacha: dekonstrukce historického mýtu a jeho metodické využití ve výuce o normalizaci.
- Normalizace a etická výchova.
- Normalizace v oficiální, pop-kulturní a rodinné paměti. Jak vzpomínáme na normalizaci? Analýza televizního seriálu Vyprávěj a jeho možné využití ve výuce dějepisu. Fenomén tzv. ostalgie (televizní pořad Retro) a jeho metodická reflexe.
- Oral history a její metodické využití ve školním dějepise (malé příběhy normalizace).
Migrace a emigrace
Tento seminář byl pořádán ve spolupráci s Muzeem romské kultury (www.rommuz.cz)
- Historický úvod: Romové v České republice a v Evropě:
- Holocaust Romů: metodické využití osobních svědectví (www.rvp.cz)
- Vztah státu k Romům: proměny strategií a jejich dopady na romskou populaci (Srovnání přístupu 1. republiky, 2. republiky, protektorátu a poválečného Československa)
- „Romská perspektiva“: konfrontace důležitých mezníků 20. století z etnicky české a romské perspektivy
- Modernizace a Romové (Hodnoty tradiční romské společnosti a hodnoty majority, Změna životního stylu romských komunit ve druhé polovině 20. století, Historické kontexty sociální patologie Romů)
- Odsuny Němců (masakr v Ústí nad Labem, proměny vnímání: Přemysl Pittter, mikrohistorické příběhy: Vitorazsko, Dějiny partyzánského hnutí na Lanškrounsku, současná reflexe)
- Československo jako útočiště (1. republika: „nejisté útočiště“: Rusové, Ukrajinci, Němci, Židé, Čechoslováci v Gulagu, komunistický exil)
- Fenomén emigrace (Fenomén vlasti u emigrantů: pojem domov jeho reflexe: konkrétní metodické příklady, mezipředmětové vztahy, emigrace ve filmu, uprchlické tábory, obraz emigranta)
Přednášející lektoři:
Hlavní garant: Mgr. Jaroslav Pinkas (1975)
V letech 2002 – 2007 se podílel na realizaci projektu Film a dějiny. Tento projekt spočíval v pořádání filmových festivalů, odborných seminářů, přednášek pro veřejnost a vydávání sborníků. V této funkci zajišťoval organizačně festival (zajištění filmů, autorských práv, potřebné techniky) a jeho propagaci. Po tuto dobu vedl realizační tým, ve kterém pracovalo asi 10 dobrovolníků. (www.filmadejiny.cz) Od roku 2001 pracuje jako učitel na střední škole. V rámci této práce vyvinul novou metodiku použití krátkých klipů pro výuku dějepisu. Každoročně organizuje celoškolní projekty s dějepisnou tematikou, v rámci kterých koordinuje činnost studentů i učitelů (www.kgm.cz). Publikuje v odborném tisku, účastní se odborných konferencí i veřejných debat s pedagogickými tématy. Od roku 2008 v rámci své práce v ÚSTRu spolupořádá vzdělávací semináře pro učitele věnované problematice moderních dějin. Dosud bylo proškoleno více než 150 učitelů ze základních a středních škol. (www.ustrcr.cz).
Mgr. Kamil Činátl Ph.D. (1975)
Od roku 1999 pracuje jako učitel na gymnáziu Jana Keplera v Praze. Za tuto dobu realizoval množství vzdělávacích projektů pro studenty i učitele. Publikuje v odborném tisku na odborná i pedagogická témata. Kromě svého působení na Ústavu pro studium totalitních režimů přednáší externě na FF UK.
Mgr. Lukáš Lebduška (1980)
Působí jako učitel na střední škole a externě spolupracuje s Ústavem pro studium totalitních režimů. Spolupracoval na seminářích s tématy pozdní normalizace a rok 1989. Věnuje se mezipředmětovým vztahům mezi Dějepisem a ZSV.
Mgr. Václav Ruml (1980)
Působí na Ústavu pro studium totalitních režimů. Věnuje se problematice kolektivizace venkova a dokumentace zločinů komunismu. Má i pedagogické zkušenosti, působil jako učitel dějepisu na střední škole.
Mgr. Vojtěch Ripka (1979)
V neziskovém sektoru se věnoval především práci s mládeží, organizoval veřejné debaty a věnoval se vzdělávací politice na vysokých a středních školách. V Ústavu pro studium totalitních režimů vede oddělení dokumentace a vzdělávání. Má i pedagogické zkušenosti, spolupracuje s různými typy vysokých škol, včetně cizojazyčných.