Program letní školy moderních dějin 2010
- Pořádají: Ústav pro studium totalitních režimů a Občanské sdružení PANT
- Termín: 26. – 27. srpna 2010
- Místo konání: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Na Hradbách 27, Ostrava
Téma: Pozdní normalizace – pád komunismu
1. den
- 9.00 – 9.15
Úvod: (Petr Pánek, Kamil Činátl, Jaroslav Pinkas)- představení PANT, představení ÚSTR
- prezentace produktů: např. nově vydaného DVD „1989. Listopad a cesta k němu“
- 9.15 – 10.30
Blok 1: Metodické inovace při výuce dějin normalizace (Kamil Činátl , Jaroslav Pinkas – ÚSTR, Marcel Mahdal – PANT)- jak učit o normalizaci
- internet jako zdroj materiálu
- práce s audiovizuálními ukázkami
- možnosti projektového vyučování: Banální zlo normalizace
- 10.30 – 12.00
Blok 2: Pozdně normalizační společnost (Jaroslav Pinkas, Lukáš Lebduška – ÚSTR)- sociologické obrazy pozdně normalizační společnosti a transformace
- proměny charakteru opozice v 80. letech
- rodinná reflexe normalizace
- 13.00 – 13.30
Blok 3: Přechody od komunismu k demokracii v evropské perspektivě (Kamil Činátl, Lukáš Lebduška – ÚSTR)- rozpad východního bloku: středoevropské komparace
- komparace českého a rumunského přechodu od komunismu
- 13.30 – 15.00
Blok 4: Reflexe přechodu k demokracii (Jaroslav Pinkas, Lukáš Lebduška – ÚSTR)- etická stránka transformace
- normalizace a pop-kulturní paměť
- 15.00 – 16.00
Blok 5: Listopadová revoluce (Kamil Činátl, Jaroslav Pinkas – ÚSTR)- herci a jejich úloha v (pádu) komunismu
- Občanské fórum a demonstrace: vztah „masy“ a „revolučních elit“
- symboly a jejich relevance: mobilizující ikony: jaké symboly mobilizovaly veřejnost?
Večer bude připravena veřejně přístupná kulturně – vzdělávací akce se zajímavými hosty.
2. den
- 9.00 – 10.45
Blok 1: Média a revoluce (ÚSTR)- Projekce: Originální Videojournal 6: disk B: Reportáž ze Sametové revoluce (42 min.)
- Média a manipulace: ideologické dezinterpretace historie (17. listopad a studentská současnost, „Fakta“)
- 11.00 – 16.00
Pracovní semináře věnující se metodice výuky a přípravě hodin dějepisu -
Blok 2: Centrum a periferie (PANT)
- Beseda s pamětníkem
-
Blok 3: Příprava hodin dějepisu moderně a inspirativně (Jiří Sovadina, Petr Šimíček, Marcel Mahdal, Jiří Hruška – PANT)
- projekce dokumentárního filmu „Roztrhán za živa“
- případ Harmutha Tautze – normalizace z jiného úhlu pohledu
- tvorba interaktivní výukové prezentace do výuky dějepisu
- práce s digitálním videem a jeho využití v hodinách dějepisu
- literatura pro děti z doby normalizace
- 16.00
Závěr, vydání Osvědčení o absolvování seminářů