Velké a malé příběhy moderních dějin – rok 1989
STRUKTURA PROJEKTU:
HARMONOGRAM PROJEKTU:
- únor, březen 2010: metodické školení (smysl projektu, jeho struktura, cíle, jak vést rozhovor, hlavní témata, atd.)
- duben – květen 2010: rozhovor s pamětníkem a jejich zpracování
- červen 2010: předání materiálů pracovníkům ústavu (červenec)
- září, říjen 2010: vyhodnocení, prezentace nejzdařilejších výstupů na půdě ÚSTR, medializace projektu
Samotné otázky se dotýkají následujících okruhů:
- identifikace pamětníka (anonymizovaně: tj. věk, původ, vzdělání, přibližně bydliště, nikoli vlastní personálie) a jeho postoje
- politická zkušenost 70. a 80. let (angažovanost, (ne)důvěra v režim, očekávání)
-
každodennost konce 80. let, změny roku 1989 v mezinárodním kontextu (spotřeba, kultura – televize, hudba, knihy, disent, občanská angažovanost)
- osobní život a politika (co tehdy prožíval/a)
-
atmosféra roku 1989
- jak vnímali opoziční demonstrace během roku
- co/kdo symbolizoval změny
- v kontextu „velkých“ dějin
- v lokálním měřítku (pracoviště, bydliště,…)
- jaká měli očekávání (předpokládali spíše „polský“ nebo „čínský“ scénář?)
-
listopadová revoluce
- jak probíhala v jejich lokálním kontextu
- kdo byl aktivní (lidé ze šedé zóny, místní disidenti, staří osmašedesátníci…?)
- jak se aktivizovala veřejnost
- jak fungovaly místní mocenské struktury (nomenklatura, Lidové milice, místní VB,…)
- co se pro ně stalo zlomovým okamžikem
- co formovalo jejich postoje během listopadové revoluce
- kdy měli pocit, že „došlo ke zlomu“?
- kdo pro ně byl nejdůvěryhodnější / kdo byl garant správného vývoje
- jaký koncept změny vnímali jako nejpravděpodobnější, jaký jako nejdůvěryhodnější: Havel, Adamec, Dubček,…
- jak vnímali roli médií: ČST, rozhlas, informační kampaň OF (byla účinná?)
- jak probíhala v jejich lokálním kontextu
-
postoj vůči listopadové revoluci
- vnímali ji jako pozitivní změnu?
- vnímají ji dnes jako pozitivní změnu?, dnešní pohled (pamětníka): konfrontace s původními představami, pohled na transformační proces, naplněná, nenaplněná očekávání, korekce, důvody,…
- jsou dnešní poměry spíše podobné těm předlistopadovým nebo se od nich spíše liší?
-
listopadové dny a jejich reflexe
- co registrovali, čeho si všímali
- svědectví/ příběh
- vzpomínka/ předmět/ místo
- pramen/ artefakt
V rámci každého tématu by se mohly objevit tyto formáty: text, fotografie, audio, video. Případné návštěvníky webové stránky žádáme o jistou shovívavost vzhledem k jednotlivým výstupům. Pro mnohé studenty byla práce na tomto projektu jejich prvotní zkušeností s metodou orální historie. Dané příspěvky tudíž nenaplnily ve všech případech zcela přesně zadání, což ovšem nijak nesnižuje jejich výpovědní hodnotu a autenticitu, která je pro zpracovávané téma nesmírně podnětná a důležitá. Některé materiály bylo třeba upravit z čistě technických důvodů. Projektu se zúčastnily tyto školy:
- Osmileté gymnázium Buďánka, Pod Žvahovem 463/2, 152 00 Praha 5
- Gymnázium Pardubice, Mozartova 449, 530 09 Pardubice
- Gymnázium Příbram, Legionářů 402, 261 01 Příbram VII
- Gymnázium Teplice, Čs. dobrovolců 530/11, 415 01 Teplice
- Klasické gymnázium Modřany, Rakovského 3136/II, 143 00 Praha 4
- PORG – gymnázium a základní škola, Lindnerova 3, 180 00 Praha 8 – Libeň
- Základní škola Chrudim, Dr. Jana Malíka 958, 537 01 Chrudim
- Gymnázium Jana Amose Komenského, Komenského 209, 271 01 Nové Strašecí
- Gymnázium Jana Palacha, s.r.o., Pštrossova 13/203, 110 00 Praha 1
- Gymnázium Jana Keplera, Parléřova 2, 169 00 Praha 6
- Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy, Sokolovská 1638, 568 02 Svitavy
- Gymnázium a Střední odborná škola, Tkalcovská 460, 51401 Jilemnice
Děkujeme všem studentům, kteří se do projektu „Velkých a malých příběhů moderních dějin“ zapojili, doufáme, že i pro ně samotné byla práce podnětná a zajímavá. Dále děkujeme pedagogům, kteří tomuto projektu v přípravné fázi věnovali svůj čas a energii.