Historická dílna: 1968 v Českém Krumlově
- Termín: 23. 03. 2018, 09:30
-
Místo konání: Gymnázium Český Krumlov, Chvalšinská 112
Události československého roku 1968 představují kanonické téma nejen školního dějepisu. Je jasné, že o pražském jaru by se mělo učit. Vládne však stejná shoda na úrovni použitých metod a pramenů? Vyprávíme ve školách jeden příběh roku 1968, nebo se naše výklady liší?
Seminář nabídne několik pramenných sond, s jejichž pomocí lze ve školním prostředí a v interakci s žáky utvářet příběhy roku 1968. Zaměří se též na prameny regionální, jihočeské provenience. Návazně se pokusí o reflexi možných způsobů vyprávění o roce 1968 v kontextu historického vzdělávání.
Zájemce prosíme o registrace zde.
Program
9:30 – 10:00 Jak učíme o roce 1968?
Budeme krátce sdílet zkušenosti z výuky pražského jara a pokusíme se o reflexi mediálních obrazů dějepisu a znalostí žáků o roce 1968. Můžeme využít pořad ČT 168 hodin z 19. 11. 2017: (http://www.ceskatelevize.cz/porady/10117034229-168-hodin/217452801101119/)
10:00 – 11:00 Rok 1968 perspektivou školních pramenů
Workshop s různorodými dokumenty školní provenience (školní kroniky, učebnice, fotografie) se zaměří na reflexi událostí let 1968-1969 v prostředí školy. Výběr pramenů se zaměřuje na jihočeský region.
11:00 – 11:30 Volná diskuze, pauza na kávu a drobné občerstvení
11:30 – 12:30 Práce s textovými prameny v digitálním prostředí HistoryLab.cz
Zaměříme se na srovnání dvou významných dokumentů českých soudobých dějin: 2000 slov a Charty 77. Otestujeme si, zda mohou digitální technologie posílit ochotu žáků číst a analyzovat texty.
12:30 – 13:15 Využití historické fotografie při výuce o roce 1968
Jak koncipovat badatelsky orientovanou výuku, která staví žáky do role historiků pátrajících po stopách minulosti? Zamyslíme se nad tím, zda může práce s prameny ve škole fungovat a jaké výsledky přináší.
13:15 – 13:30 Závěrečná diskuze, předání certifikátů
Historická dílna je zdarma a je akreditována MŠMT v systému DVPP pod č.j. 6038/2017-1-490.