Radlo Free europe
N the Cold War Era

CRUSADE
FOR

FREEDOM

AALLITITTTITYY
AL L LT T Y Y

.....
------

,?
......

“ . | k1
uqnt"?t‘r::ii

RFE .

-
¥.+'. 4
¥ 3

Voices of Freedom - Radio Free Europe in the Cold War Era

Exhibition concept: Zuzana Jurgens (Czech Center, Munich),

Prokop Tomek (Military History Institute, Prague)

Exhibition texts: Prokop Tomek

F)

roduction: Lukas Jiricka, Michal Hroza

Layout: Jaroslav Jezek
Translation; Coilin O’Connor

Film interviews and portraits: Nasiba Abbasova, Annelie Bachmaier, Margarethe Barie,

Maria Dokic, Patricia Erkenberg, Mariya Heinbockel, Aimut Karl, Monika Kindermann, Lisa Kitter,

Iryna Lukashuk, Susanne Paul, Thomas Rabl, Maria Romanski, Sandra Szczesniak, Annik Trauzettel,

David Wenig (Students of the Honours Master’s Programme East European Studies at the Ludwig Maximilian

U

niversity of Munich and the University of Regensburg) led by Ruth Schneider and Raoul Eshelman

Organiser: Czech Centres — Institute for the Study of Totalitarian Regimes — Honours Master’'s Programme
EFast European Studies (LMU/UR) — Collegium Carolinum

Thanks to: Petr Brod, Anneli Ute Gabanyi, Leszek Gawlikowski, Ludmil Janey, Jenny Keiser, Nina Kozlowski,

A

O

eksander Menhard, Renata Rosenbusch, Kristina Vanova, the Monument of Karel Capek, RFE/RL — Archive

" the Russian desk

Under the auspices of Horst Seehofer, Minister President of Bavaria, and Karel Schwarzenberg,
First Deputy Prime Minister and Minister of Foreign Affairs of the Czech Republic

An exhibition by: In co-operation with:
¢ Ustav pro studium CZECH CENTRES v, /\ PONMBITINT N,
i . COLLEGIUM J/N KARLA CAPKEA P RadioFresEurope
fo Y totalitnichrezimd ||E| CESKA CENTRA CAROLINUM >llig4 /' Radioliberty

. : E€T VOJENSKY
Elitenetzwerk ® alr:cehzl|‘:’eénostnich Eidl HISTORICKY : CEU
B ' slozek QI USTAV PRAHA
ayern N B
LUDWIG- R 8 - 4d A, >
MAXIMILIANS- ‘ -
LIVI u e X O t t d. NARODNI MUZEUM
MUNCHEN Universitat Regensburg ’ ! Steu ropas uaien NV




The Launch of Czechoslovak Broadcasts
by Radio Free Europe

Czechoslovak exiles achieved two firsts at Radio Free Europe (RFE). Czechs and Slovaks were the
first to launch test broadcasting on 14 July 1950 and were later the first to begin regular broadcasts
on 1 May 1951, on 417 metres medium wave. The Council of Free Czechoslovakia, an exile group, had
been preparing for that moment since September 1949.

The initial 1950 pilot programmes were = v esop—

recorded at RFE’s studios in the Empire R
0o : | KOMUNISTICKA STRANA CESKOSLOVENSKA

State Building in New York, before the tapes - BESEI EdE HiS Mol 5 Bt
were sent on to Munich by plane. Test broad- -
casts in Germany were carried on a 7.5 kW & 1/5 = 4z, Klement Go ¢ tald,
shortwave transmitter nicknamed “Barbara” e Sl st
which was located on a truck at the Lampert- Praha,

heim former military base near the Czecho-
slovak border. Only 10 hours a week were
broadcast, with all programmes lasting 30
minutes and comprising news, information
and short political analyses.

Two celebrations were held at the Baye-
rischer Hof hotel in Munich on the morning
of 1 May 1951: the presentation of a short-
wave transmitter, and the inauguration of @W
broadcasts to Czechoslovakia. Speakers Af {
iIncluded the Europe director of RFE, For-
rest McCluney; Alexander Heidler, a Czech ST
Roman Catholic priest who later became
a very popular presenter of RFE’s religious
programming; the European representative
of the American Federation of Labour, lrwing
Brown; the president of the National Com-
mittee for a Free Europe, Charles D. Jack-
son; and the director of the department,

Ferdinand Peroutka. RFE ceremonially laun-
ched its broadcasting at 11 A.M.

In his speech, Charles D. Jackson high- b 1L
lighted the unique task facing the exiles and S
Czechoslovak broadcasting: “From this sta- 51 et of e Cutre and Propagana bepartmeant of the Gental Gommties of .
’[ion, free Czechs and Slovaks will Speak to Czechoslovak Communist Party. (Source: National Archives, CZ)
their subjugated countrymen.”

VdZeny soudruhu Gottwalde!

V pfiloze posildm Ti k informaeci zprawva, Ze od 1.dubna 1851
. 7
m& b¥t &n v Mnichové do provozu vysilac ,,Svobodna Evropa ,

kterf bude vysilat vfhradné pro Ueskoslovensko.

Se soudrufzskym pozdravem

—

RADID FREE E

I ‘E\_-’é; ! &

RFE editor Zdenék Elias in front of a model of the Iron Curtain and a map of RFE’s broadcasting operations. (Source: private archive of Kate Elias)

National Committee for a Free Europe

After several months of preparation, the National Committee for a Free Europe (NCFE) was established
iINn New York on 1 June 1949. Its foundation was announced via a press release by the NCFE’s chairman,
Joseph Clark Grew, an experienced diplomat and politician. The committee was made up of around two
dozen important figures in American politics, science and journalism, among them future U.S. president
Dwight D. Eisenhower.

The aim of the NCFE was to support democratic politicians who had fled to the U.S. in the face of
Communist pressure in Eastern Europe. At the same time, the committee wanted to use the presence
of the these exiles’ to acquaint the American public with their beliefs and feelings. The idea was to use
radio and the print media to boost the concept of national and individual freedom among the inhabitants
of the Eastern Bloc. Another goal was to support co-operation between like-minded exiles from various
European countries residenting in the U.S.

The NCFE press statement contained the following sentences: “Weapons and economic aid are
necessary, but they are not enough. Only a victory in the field of ideas and spiritual values can be perma-
nent.”

The NCFE’s most significant act was the establishment of RFE. The Freedom Bell became its symbol,
standing for the campaign to free Eastern Europe of Communism.

CAPTION: Propagook revisited,.s.When the people speak

IS RADIO FREEX EUROPE run by "eannibals, hyenas, husky barkers

of imperialist lackeys," as the men who rule in the Rgd

Presidium say? Writing secretly to REE headquarters 1n

Munich, Germany, and explaining what broadcasts frcm'Western

democracies mean to them, the people use such expressions

of appreciation and affection as: 'dear friends who ?onsole
~us;" Va life requirement;" "a candle which burns in the

darkness," Shown above are officials of Crusade for

Freedom's RFE overseas staff, sorting mail from listeners

of the free world network which is supported by voluntary

American funds,

po
{ T 7

photo from: Ruth Nathan,
CRUSADE FOR FREEDOM - 345 E, L6th St., NYC - OXford 7-3939

NCFE employees reading letters from listeners. (Source: Security Services Archive, CZ)

NEW 1O RE

The news department of the Czechoslovak section. (Security Services Archive, CZ)



New York, Munich, Prague

In an unusual move, the organisation of RFE was divided into a New York section (management, pro-
gramming centre) and an executive section in Munich. However, from 1961 only an agency covering
events in the U.S. remained in New York.

RFE at first occupied rented premises in Munich, before all employees moved in the course of 1951
to a complex on OettingerstralBe near the city’s English Garden. The station remained at the building,
which was originally conceived as a hospital, until the 1990s. Today it is used by the Ludwig Maximilian
University of Munich.

The advantage of basing RFE in Munich was its strategic location in the centre of Europe, not too far
from its the target countries. Despite the almost impermeable Iron Curtain, the location allowed for the
easier circulation of up-to-date information. At the same time Munich, with its unigue museum collecti-
ons, libraries and university, was an inspiring city for editors.

_ il ]

- -~ r- = . - | '
. o
X e ey PN (4 -
'] l’___._

5
[ . - AT
L‘_'-_...'I:...F-' B s
. s ". i
Al

e

- }

Pt |
1

Teleprinter RFE 3-76. (Photo: Josef RakusSan)

After the fall of the Iron Curtain in late 1989, RFE not only had to find a fresh direction, but also — for
financial reasons — a new headquarters. Thanks in part to then Czech president Vaclav Havel and prime
minister Vaclav Klaus, a new home was procured in Prague. The move of RFE/Radio Liberty (RL) to the
Czech capital began in March 1995, with regular broadcasts from Munich ending on June 9 of that year.
Many RFE/RL employees chose to retire when the move took place and stayed on in the German city.

Simultaneously, broadcasting began from the former Czechoslovak Federal Assembly building adja-
cent to Prague’s Wenceslas Square. Since 2009, RFE/RL has been based in an newly constructed
building in the city’s Hagibor district.

. o : —--..4::“v
— == %-&P‘a "%.

e

“Erchingen 17: Photo of the RFE radio mast, taken by the secret services in the 1950s.
(Source: Archive of secret services documents, CZ)

.- b
" 'l L] i | N

M B o T
o A 4l | {
S

E lim

N
o

Ve l—y P
lll I -‘"':-.___ —..
;- ‘-\_""‘—-...____' - .
i —

i \ -_\-"'-'--..__‘_‘ S .
g 2 \ m Vb /

Master Control Room at RFE, Munich. (Photo: Josef Rakusan)

gl

Archive of RFE recordings in Munich, 1960s.
(Source: Archive of secret services documents, CZ)

(Source: Security Services Archive, CZ)

- @ Lsgcenard -.: W :

- ]
T,

- '
L~
-

N

-

News department of the Czechoslovak section. (Photo: Josef Rakusan) Bl | | (Photo: Josef Rakusan)

Jamming

Attempts to break the monopoly on information held by the Comminist governments by means of radio
broadcasts met with stiff resistance on the other side of the Iron Curtain. This typically took the form of
jamming signals transmitted with the aim of limiting the people’s ability to listen to foreign stations, in par-
ticular the BBC, Voice of America and Vatican Radio aside from RFE. Such jamming was in contravention
of the international commitments of the Soviet Union and its satellites.

Deliberate interference on short-wave in particular was carried out by local jamming stations in large
cities and agglomerations. Generally speaking, there was less jamming in rural areas. In view of the tech-
nical characteristics of short-wave broadcasting, Eastern Bloc states teamed up to jam signals, with
Czechoslovakia, Bulgaria, Poland, Romania, Hungary and the U.S.S.R. co-ordinating their approach
from the early 1950s.

Poland ended local jamming in 1956, with long-distance short-wave jamming continuing after a poli-
tical cooling from the start of the 1960s until the 1980s. Romania albandoned such disruption completely
in 1964, while Hungary took the same step the following year. RFE broadcasts were jammed in the Soviet
Union, Czechoslovakia and Bulgaria until the end of 1988.

RFE fought back by using ever stronger transmitters, having presenters employ the clearest possible
enunciation, and repeating programmes several times. The effectiveness of jamming depended on the
time of day and the time of the year. Listeners created their own special antennas or spent their week-
ends in the countryside, where RFE could be heard.

REPUBLIKA CESKOSLOVENSKA

rytd mepiitalsiine vyuilsls Srobedai Errope Priekan keytf & 15.9-1952- Samnient,

i w@giﬁ!m{ -

== ]
(1IN i

L

PRI vy, 4 vehil Bl [
& T YR P e

— b mmdin e i

— ey b d b Wornon e e e
B el e

Map showing the places where broadcasting was disrupted, 1953
(Source: Archive of secret services documents, CZ)

§ B o oy i g L G VY P NS I Ry VS|
o PN A |l el _

‘Ib_

\

M
-‘-'h o

=

o

/

i F, g F, 1 : L S \ ¥ e B 5
The mast which was used to disrupt programmes in Podébrady, as it looks today. RFE broadcasting tower in Portugal in the 1950s. (Source: Open Society Archives, HU)
(Photo: Prokop Tomek)

df__.-' i A



Balloon Operations

Countless thousands of balloons carried hundreds of millions of leaflets into Czechoslovakia, Hungary
and Poland during the 1950s. In our age of advanced information technology, RFE’s leaflet operations
offer a telling indication of just how divided the world was at that time.

{ SO\ i &
i, ; d b e N
/) - r : o L ] | o
i =t / airamin - " a0
- L 8 L o
) \ v | .
QN . y &y .
. b - e ] 9
el - &
¢ Vi ;
et o | Rk A 4 {
. . - \ 3 >
S = - s +
3 . - b
- o
U kit A - ‘h:;‘h&:\- ¥ & . . ]

Here the balloons which were to fl-y to Central and Eastern Europe are being prepared in Bavaria, in the 1950s. (Source: Open Society Archives, HU)

The leaflets were intended as a supplement to radio broadcasts and to break the Communists’
monopoly on the print media. As mail was strictly censured in the Eastern Bloc and censors destroyed
all undesirable materials, the National Committee for a Free Europe decided to send printed information
through the air by means of small balloons.

Three balloon operations took place on the territory of Czechoslovakia in the years 1951, 1953 and
1954-1956: “Winds of Freedom”, “Prospero” and “Veto”. The last of these was intended to support a
mood of opposition in Czechoslovakia through a document entitled “Ten Points of People’s Opposition”.
Balloons also carried millions of copies of regular RFE “newsheets” and one-off leaflets across the border.

F 19, &

. ‘ Tﬁﬂﬂmﬁsw

gy e

b

GEGENGEWICHTY

DRUCKT NACH UNTEN — L e ﬁfg:{fmt ﬂ"-f'ﬁ__f-’f"ff
GALLOMHULLE \ . B

FLUGBLATTER -AUSLOSEHEBEL |

BALLON] vENT!LHULQE _
ST : , ’ - GLEITET AUS DER USE uND
e i GIE DAS BUNDEL HALTENDE |~ are ¢ ;
| 5~130 Praxasi Sasyr | KLAMMER SCHNUR GLE : FFNET SICH
{5280 3 any s ea; 90057 = -k 7 LEITET AM ~ S :
FLACH: VENTILSCRLAUCH ———F | AUSLOSEHEBEL MWERUNTER & ’
LIEGEND ~J} UND bFF’NET 8 it :

. FLUGBLATTER
FLATTERN ZU BODEN

SCHNUR

GESAMT-
LA S‘T 5=130]

MECHANISMUS | 90,8 |
TROCMENEIS | 317,
BEUTEL

FLUGBLATTER

roray  ]19%

Ok

AUSLOSE MECHANISMUS

FLUGBLATTERBUNDEL

BEUTEL MIT TROCKENEIS /

Instructions for the balloon operation. (Source: Open Society Archives, HU)

Mechanisms used to spread leaflets from the balloon once it reached the target area.
(Source: Open Society Archives, HU)

RFE carried out a similar campaign in Hungary in 1955; the principal aim of operation “Focus” was to
encourage the country’s latent opposition movement.

Exiles from Poland refused to stir up unjustified hope of Western help among their compatriots. For
that reason, no balloons were flown into Poland until 1955. When they were sent, they carried informa-
tive materials only, such as a Polish translation of George Orwell’s “Animal Farm” or Khrushchev's secret
speech at the 20th Congress of the Soviet Communist Party. From November 1955 to August 1956,
palloons also brought millions of copies of seven editions of the magazine “Free Europe” into the country.
After the Hungarian Uprising was smashed in 1956 RFE ceased all its balloon operations.

The governments of Czechoslovakia, Hungary and Poland reacted tetchily. On top of diplomatic pro-
tests, balloons were shot down, leaflets collected and destroyed and propaganda campaigns run against
them in the official press. However, it was not possible to assess independently the actual influence of
information carried across the Iron Curtain by balloon.

PG

FLUG BEENDIGUNG

e .~ ALLES GAS ENTWEICHT

#
BALLON DREHT SICH/
MIT DEM UNTEREN /
TEIL NACH OBEN/

!
!
]
| . . 2z : ’ 2 ': =
e ha g s | LEERER BALLON BREMST %mﬁwﬁ ; 7 L
: l : DEN FALL DES BEUTELS UND . yF - 4
' : | DES AUSLOSE-MECHANISMUS :
I | | GEWICHT 225450 gr )
Y | I
| |
\ ';t ! X
\ _,“J [
3 \ g | |I
h" s i
b i
oy # i i
. p
“ ; !

ES TROCKRENEISES GLEITETY A30)
SER OBERE HEBEL AUS DER 0OSE ."} K v

i : N .1“_
JND SCHWINGT NACH OBEN, DE 'Q“"'F"'t.

HEALLON FREIGEBEND o R $

Completing the balloon operation. (Source: Open Society Archives, HU)

B 4
JURCH DIE VERODUNSTUNG A i b b
"'.l i) J

b o e e ——t s

RFE balloons made of rubber with leaflets. (Source: Open Society Archivés, HU)

RFE’s Printing and Research Activities

The initial plans of the National Committee for a Free Europe included the stated aims of bringing inha-
bitants of countries behind the Iron Curtain uncensored printed matter and informing the West about
goings on in those repressed states. This resulted in the establishment of the Free Europe Press in 1949.

This section of RFE produced information about the situation in Eastern Europe for both specialists
and the general public in the West. The fact that the Free Europe Press published in 1951 a comic book
entitled “Unconquered” about the democratic Czechoslovak politician Milada Horakova (who had been
executed the previous year) attests to the breadth of its activities.

In addition to as national broadcasting departments, RFE had national evaluation and monitoring
sections aimed at gathering and analysing information from the official media and other sources behind
the Iron Curtain. Staff collected clippings from the Communist press and, collated personal data and
other information about party higher-ups. Monitoring used recordings of broadcasts to establish basic
iInformation.

The courtroom in Pragoe had a festive air. Jammed w ith spectators - rare in Communist { zechoslova-

kia = i1 seemed more like a celebration than a monster trial af 13 of Ceeg hoslovakia's freedom-loving

patriots. Chief defendant in this mock trial was Milada Horakeva, Thus began the liquidation of Czech

democratic leaders by the Communist regime.

er for the municipal adminis

tration of Prague, Member of

Parliament ... the 48-year old
Crechpatriotstood firmagainst
the verbal lashings of the Bed
prosecutor, “Milada Horako
vat, yous are a tradtor to the Peo
ples’ Democracy of Crechosle
vakia. What is your defense?”
Defense? Milada smiles. There

is 0 much to say. But where to ; d T
[ # Al VE vpars £ marshy mosquito-infest
begin? Almost 25 years ego ... ; & ‘ ’

~ ed fields, and clean house
for the Gestapo ... Mila

wver complainsd, Her

g &

Paeramen gy Tue Memces, Howaep U PANY

Extracts from the comic “Unconquered” about Milada Horakova. (Source: National Archives, CZ)

RFE’s correspondents in Western Europe gathered information. In the initial years of the radio station’s
existence, this was provided by refugees who had just left Czechoslovakia; later it came from occasional
legal visitors. However, the borders of the target countries remained closed.

The situation changed in the 1980s. For instance in 1985 an exiled married couple named Cefovsky
set up the Free Press Agency in Munich. They acquired up-to-date information albout civic groups and
the persecution of the regime’s opponents by phoning activists in Czechoslovakia, then passed on the
information they had transcribed to RFE/RL. After all, the station was forbidden from directly gathering
iInformation in its target countries and was only able to make use of news published elsewhere and acqui-
red from other sources.

R R @_5 N
SR AR
SRR
P

iy =
AR
>

lllllllllllllll
lllllll
lllllllll
llllllllll
llllllllllll
llllllllll
iiiiiiiiiiiiiiiiiii
IIIIIIIIIII
lllllllllll
L] L L]

11111111111

(L)

o s VUL T & & & 5 & % A A B &
. . .
PN .. 00 AN
L L A R N N . )
N NN N N LY
|
e wtat
[ L]
LI L
Cew )
L LY
Cew ..
L LY

L L]
L LY
. W
."“ L3R
."- PR
bor™ L ".
"- L]
L ..‘
Cww Ll
LI L
. o
". LI
. ..
Y Y
., ~ i
.e s
' L] -
WO T OSSN, BOSENEET s,
h.n - . L] L] SR MO NN
e -

RN O
[ - LY
LS. TR PO AR RN e . AL LA A N
.
. w e ‘:t LR LU AL R A
““ L] L] “‘ “.‘
“ L] = i, ..‘ I.‘.I
L] L] L3
L]

lllllllllllllllllllllllllllllllllllll
lllllllllllllllllllllllllllllllllll
lllllllllllllllllllllllllllllllllll
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll

llllll
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
nnnnnnn
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
--------------------------

L 'I-‘b"l‘ln L] In‘ L] L] In"ln l‘i‘l‘i i‘l‘l‘i‘l L]
L I‘ ‘I‘E‘I‘i‘ IIIII ‘G‘I‘i.i‘t. ‘i.l‘i‘i‘t‘
s ! . 5, ‘i.i‘lti‘ IIIIIII .i‘l‘i‘i‘i‘ ‘i‘i.i‘i.i‘
L] ‘I. ‘I.i‘lii‘ IIIII ‘i‘l‘i‘i‘i‘l ‘H‘I.i‘i.i‘
L] 'l‘l.'l.l.'k ln.‘ l‘t.h.‘h ‘.‘I‘l‘“.‘l‘“
tttttt ‘l‘l‘l‘l NN N l."l.l~ﬁ "N SO Y . [ LY
llllll :I:IllIII'IIIIII'III.I.‘IIIII:III:I'II'IIIIIIIIIII
||||| .I.I-Illl'l-llllllll'll'lllll‘IIII'IIIIIIIIIlIII
et et e e e T e e e e e e e e e e T Ta T e T T e T e T e T T Y Y Y e Y L Y
et e e T e e e e e e T e e e T e Tn e e Te T T e Tt T e Ya Y e Ya Y Y
lllllllllllllllllllllllllllllllllllll
LY [ - - [

L]
lllllllllllllllllll
llllllllll
||||||||||||||||||||||||||

lllllllllllllllllllllll

|||||||||||||||||||||||

lllllllllllllllllllll
"""""""""""

llllllllll

||||||||||||||||||

IIIIIIIIIIIIII

L O O
LR O
L B B B B O O O B B O ]

LI ]
- L
. r Ll » LR R N
I N
I"‘Ill}-
. . . "'l"""."...'
" P\ o

;'-'-'l"-'-'-

® ®FFFFF AT

llllll
111111
llllll

Social worker, lawyer, humanitarian, en-
emy of dictatorship, devoted to social
justice and equal rights - Milada Hora-
kova fought... and died ... for a better
way of life for all. Her resistance to the
Nazis and the Communists has already
become part of the history of the Czech-
oslovakian fight for freedom. This is the

(Source: National Archives, CZ)



|I

H]! 1T '.

il H

i Fi'li
“::Il'lmlllq
i

i i i
i :'.'."!...“ ﬂ
I | 1I 'l 'I IIIII |T| |.| II :Il
'IIIH|II|1| | ””n"l
T |||”H i ll !

M
DA
I|....||' I::_".I_. ||||| ”I'.I

- |.||.“|I||
- Illll. £4
m §iag

| IIllll
=
T
- "II ||'-J
el I||| il
L || |II|I|‘| |I |
i 11 H1 L

- |.|I:I=|I'
'_"'. R T VMA LIRS

' | |
- i '|
T
| ||||||lI
P i | 1
s TILHTHIT 1

Ferdinand Peroutka

The leading Czech journalist Ferdinand Peroutka became director of the Czechoslovak service of RFE
iIN New York on 6 April 1950. For the NCFE his appointment represented a link to Czechoslovakia’s
democratic past.

RADIO FREE EUROPE

DIVISION OF NATIONALCOMMITTEEFORA FREEEUROPE
CREDENTIAL
SEYS
: . The bearer &Rﬂfﬂﬂﬂﬂ ..&RD.UTKA.., = ‘S'be"&
:":_ e 28 whose signature appears below is authorized to
From left: Ferdinand Peroutka, director of the Czechoslovak section at RFE, and Bill Raffael, Production Director, on the day broadcasting officially began from Munich, :::;:‘ﬂ:”::hd:::“ ;:ﬁ:""" paienitUsted o Rim I I I I IO
1. May 1951. (Source: Monument of Karel Capek) "
T _EJECUI/VE..._
. d Radioc Free Europe is an accredited information
Peroutka was blorn in Pragug on 6 Eebrgary 1895. After World War |, he peoame one of the founders . media zgm:. : o ROONIK XV VPRAZE 18 ZART 1938 24 K& 2
of a new democratic and liberal journalism in the new Czechoslovak Republic, directly supported by the - Sl e e B e s
, . . . . . . . . . . extend every possibe aid and cooperation to the
country’s first president, T. G. Masaryk. Because of his beliefs the journalist was imprisoned in a Nazi ~ bectar. I the: perfo? y -
concentration camp from 1939 to 1945. With democracy coming under increasing strain in the post-war So oder so F. PEROUTKA
1945-1948 period, he published the magazine “Dnesek” (“Today”), one of that era’s few genuinely inde- Bearer
pendent publications. Soon after the Communist takeover of February 1948 he fled certain persecution E—— Valka jinymi prostredky SPECTATOR
o , . ate irt Heigh ei air
to Great Britain and later to the U.S., where he became involved in the plans to launch RFE. Peroutka 2-4-95 £ i 9"2‘5 5/” o )
L . . « ” LT /87/0s.| Blonoe 5/ ‘4 £ Uvahy nad lanskym hrobem VILEM STEFAN
worked there until his retirement in 1961, though for the next decade he wrote regular “talks” for the sta- -
tion as a freelance contributor. He died in New York on 20 April 1978. Jak to délaji jinde? KAREL NEDVED
, : , : : : : (@ This credential is issue adio Free -
Peroutka’s colleague Miloslav Kohak paid him the following tribute: “The Czechoslovak group had the EULF.& f :,mlciu. H :n.:i:.:e d:,;,-,,.
gpod fortune that among them was the acknowledged greatest Czechoslovak journalist of lthat era, Fer- e noted begrer. s use by any. ofhor Jak nacismus podvraci Fo ELWYN.JONES
dinand Peroutka. No less fortunate was the fact that there was no doubt among the American decision S R Sty
. 0 m oiféense punishable under appropriate - e e . <
makers that Peroutka should head the Czechoslovak broadcasting. B e ey fedions this’ Sacimait U nejslavnéjsiho karikaturisty OTTO RADL
= E should m«uil_ it promptly to Radio Free . -
Y ; Europe, 110 West 57th Street, New Po norimberske reci — O potrebé rozumu a chytrosti
York 19, New York. A reward will be Ludova strana hleda orientaci — Poslanec Fencik si stézuje
paid. Proc ne takeé ,,Venkov"? — Ceskoslovenska justice — Alkoholismus stale stejny?

Copy of the magazine “Pritomnost — The Present” from September 1938. Peroutka
was the editor-in-chief. (Source: Monument of Karel Capek)

'ﬂli u‘l"ﬂ-uﬂ "
,.ﬂ.*i‘“ ||l.i|:+ T el

T

Departure of Julius Firt, deputy director of the Czechoslovak section, to Munich, 1957. From left: Samuel Bellu$, Julius Firt, Mr. Skaloud, Ferdinand Peroutka.
(Source: Monument of Karel Capek)

NUMBER

| DM 19071754, | PEROUTXS.
i

CHRISTIAN NAMES (First only in

D292 I
NOTICE HR %A033Y .
|. Always carry your
Identity Card. You must

AWISH40 HO4d

1A RAND roduce it on demand by a
T S CODE Fc ,z-p gnllceﬂfﬂ:erm uniform er member of H.M. Armed Farces j
ShOR oy, R in uniform on duty.
i 1. You are responsible for this Card, and muu '

1 FULL POSTAL ADDRESS

3_b_ﬂ£u¢.suu_& GARDENS..

HCH.DEIS SIGMNATURE - N&
Here is an extract from Peroutka’s speech at the launch of broadcasting on 1 May 1951: “One maga- e ALt Qatet, o R HOmmaReY Mot 'y ML
zine wouldn’t have meant much in a country where freedom reigned. But one free magazine, one radio "‘”““”“;"‘: : "“"E P i
station in a dictatorship —that’s a revolution. Because such a regime bases itself and sustains itself on the AN 2. Bxa
fact the only the government can speak and nobody may reply, that anybody can be charged but nobody e e e s

' ” [TRAEMOVED TO (Full Postal Address)
can defend himself. g R

not part with it to any other person. You must
report at once to the local National Registration Office if i
it is lost, destroyed, damaged or defaced.

3. If you find a lost Identity Card or have in your
possession a Card not belonging to yourself or anyone in
your charge you must hand it in at once at a Police
Station or National Registration Office.

4. Any breach of these requirements is an offence
punishable by a fine or imprisonment or both.

P IWiNE

From left: Dr. Karel Steinbach and Ferdinand Peroutka in New York in the 1970s. (Source: Monument of Karel Capek)

aswdel

FOR AUTHORISED ENDORSEMENTS ONLY

o AmAilALL  AAlSER

NATIONAL
REGISTRATION

IDENTITY

sim i miRe

L*E- [N I NL

"REMOVED TO (Full Postal Address) -

ANIHNOSINAWI HO BNId ¥ A8 ATEVHSINNG Si 'a'unsiui HO DMNINYYM

IRTE R ST |

Peroutka’s identity card when he emigrated to England in 1948.
(Source: Monument of Karel Capek)



The Czechoslovak Service of RFE:
Radio Svobodna Evropa

From the beginning of 1950, the service had teams in both the U.S. and Germany. The fact that around
20,000 refugees had left the country in the two years after the Communist takeover in Czechoslovakia
contributed to a successful start.

The Czechoslovak editors, from left: Milan Schulz, Lida RakuSanova, Karel Moudry, Karel Kryl. (Photo: Josef Rakusan)

Hundreds of people, often important figures from the worlds of culture and politics, passed through
the Czechoslovak section in the over 40 years of its existence. In addition to Ferdinand Peroutka and the
journalist Pavel Tigrid, in the early days they included the writers Egon Hostovsky and Jan Cep and in the
1980s the singer Karel Kryl and the poet Ivan Divis. Working at RFE became a mission for these people.
At the same time, they often did not put down roots in their new home, due to the fact that they hoped
for a speedy return to their homeland. Nevertheless employment at RFE spelled the loss of contact with
their nearest and dearest in Czechoslovakia, while also raising the risk of reprisals from the authorities.

_"i‘ [ €

-

Meeting of the Czechoslovak editors in the early 1990s. (Photo: Josef Rakusan)

f

Ivo Faltis, Martin Stépéanek and Lenka Kravéikova in the RFE studio in Munich
in the early 1990s. (Photo: Josef Rakusan)

The Czechoslovak service at RFE was unique among other services in one respect: it was the only
one which combined broadcasts for people of two languages and two nationalities, Czechs and Slovaks.
That combination was tested many times over the years, but it held until the disintegration of the joint
state. In 1993, Czechs and Slovaks parted ways at RFE/RL, as the Czech service gradually curtailed its
activities, whereas the Slovak service, first under the direction of lvan Cikl, then Miroslav Neovesky and
finally Daniel Butora continued in its broadcasts up to the 31st of December 20083.

The path to liberty in Czechoslovakia was a long one. After a period of hope and exile activism in the
1950s, reform of the Communist regime became a realistic possibility in the 1960s. However, that hope
was dashed in the decades that followed by ,normalisation®, i.e. re-establishment of the old structures
after crushing the Prague Spring and societal demoralisation. RFE overcame its internal strains to fulfil its
role as an alternative media outlet and was indisputably a factor behind the changes that occurred at the
end of 1989. High-quality reporting of events during that momentous year was a huge success.

b

Pictures taken secretly by Pavel Minarik, a security services agent: RFE in Munich, 1975.
(Source: Security Services Archive, CZ)

The Velvet Revolution and RFE

The reawakening of civic society nearly 20 years after the suppression of the reforms of 1968’s Prague
Spring was one factor which helped RFE’s Czechoslovak broadcasting grow sharply in significance.
Thanks to the number of contributors among Czechoslovakia’s dissident community and the letters and
phone calls received in response to broadcasts, RFE in effect became a domestic station located in a
neighbouring state. The cessation of jamming in December 1988 made RFE’s programming far more
accessible to Czechs and Slovaks in the momentous year that followed. RFE helped change the atmo-
sphere in the country by, for instance, in the summer of 1989 reading a list of signatories of the “Several
Sentences” petition, which called for an end to repression and was later signed by 40,000 people. By a
happy coincidence, the director of RFE’'s Czechoslovak department, Pavel Pechacek, was able to fly to
Prague on 21 November and got accreditation as a journalist. That very day he recorded on Wenceslas
Square and, by telephone, sent sound to RFE from the first demonstration there, including speeches by
representatives of the opposition Civic Forum.

=
__.-.-.-'-'

-
".'F"' o "‘:‘

L TG e e o
Editor Lida Rakuganova cuts the barbed wire in Zelezna Ruda. (Photo: Josef Rakusan)

RFE’s reports from the initial protests on Wenceslas Square were not only of symbolic significance —
they were also very important in terms of the actual information they conveyed. As late as Wednesday
23 November, neither Czechoslovak Television nor Czechoslovak Radio staff could broadcast freely. The
distribution of newspapers, in particular Svobodné slovo (Free Word) and Lidova demokracie (People’s
Democracy), was thwarted by the Communist Party and the StB secret police. Victory was far from assu-
red: on Friday 24 November 1989, Pavel PechacCek was expelled from the country on the orders of the
StB.

The Czechoslovak section in November 1989, from left: Petr Noskovi¢, Mr. Kusin, Karel Moudry, Ilvan Cikl, Petr Brod and Lida Rakusanova. (Photo: Josef RakuSan)



V.

A

Pavel Pechacek

Pavel Pechacek was born on 2 July, 1940, briefly after his father, Jaroslav Pechacek had been arrested,
due to his membership in the democratic party “strana lidova”. After the communist takeover in March
1948 Jaroslav and his wife were compelled to emigrate from Czechoslovakia to West Germany. Pavel and
his two younger brothers and sisters grew up alone in Czechoslovakia. In January 1961 Pavel Pechacek
enrolled at the DAMU (faculty of theatre) in Prague in the subjects direction and dramaturgy. There he
became acquainted with Vaclav Havel - the later president of the Czech Republic - who is still today a
good friend of his.

H
b

||| q'_'

.

Pavel Pechacek. (Photo: Josef Rakusan)

While he was studying Pavel Pechacek got a position as news editor at the Czechoslovakian broad-
casting service in January 1965. In the same year the state security service interrogated Pavel Pechacek
about his father, who was working at Radio Free Europe (RFE) in Munich at that time. By the end of the
1960s the state security however had little interest in Pavel Pechacek - this changed immediately after
his emigration in September 1968. In August 1968 after the Sovjet invasion life in Czechoslovakia had
become without prospects for Pavel Pechacek: Under the plea of going on vacation to Yugoslavia he
succeeded in leaving Czechoslovakia. But actually, he went together with his family to Austria. Regarding
his experience in broadcasting and due to his profession Pavel Pechacek was employed as an editor at
RFE in Munich by the end of 1968. On his radio programme he used the pseudonym “Petr Horak".

- _-... i : _._-'_:p_'::“
! - L -“-

o . - . ;

L] f 3

» | \ \

Pavel PechaCek and Lida RakuSanova. (Photo: Josef Rakusan) Pavel Pechacek talking to the American ambassador in Prague John Shattuck - 1
(1998-2000). (Source: private archive of Pavel Pechacek)

In April 1974 Pavel Pechacek had to leave RFE because of cutbacks on personnel. He applied suc-
cessfully for an engagement at the Czechoslovakian desk of the broadcast station Voice of America
(VOA). He moved together with his family to the United States, where he obtained American citizenship
iIn November 1974. RFE and VOA were among the most popular radio stations in Czechoslovakia. In
spring 1985 Pavel Pechacek was appointed director of the Czechoslovakian desk of VOA. He contribu-
ted to enhance the standard of the programme as well as the number of listeners. In 1989 Pavel Pecha-
cek returned to Germany, where he became director of the Czechoslovak department of RFE. During the
Velvet Revolution in November 1989 Pavel Pechacek travelled to Prague, where he was the only reporter
fully covering the demonstrations on Wenceslas Square.

From February 1994 to October 2001 Pavel Pechacek headed RFE as president. In October 2001 he
became chief of the Czechoslovakian department. Since 2008 Pavel Pechacek functions as counsellor
of the president of RFE.

S, i |
The opening of RFE in Prague, 1990. The Czechoslovak president Vaclav Havel From left: the sociologist Jifina Siklova, Pavel Pechagek and the journalist and politician
and US ambassador Shirley Temple Black are in the background. Jan Ruml. (Source: private archive Pavel Pechacek)
(Source: private archive of Pavel Pechacek)

N4 &

' 1 s b . i

* N . o ' ¥ = r I.

", o ¥ w

1-._.." -I'Ir ] e o o b L

G i T : B3 :

g 1] ] i a7 "

; L] . | ¥ i ] . & . - « L -

. B LER e W e i X, .,.fj'r i
SE A E N e ) . - T g | -

e . =y - i _i - . " o ".-'
NN ' ! i g 2% I e g
b flh 't i -l ;‘fr LT Lo "r B - P P | o .

Pavel Pechacek and Karel Moudry, editor at RFE in the 1980s and 1990s in Munich and Prague. (Source: private archive of Pavel Pechacek) Pavel Pechacek and Milan Schulz, RFE Munich, end of the 1980s. (Photo: Josef Rakusan)

L =




The Polish Service: Radio Wolna Europa

Regular Polish broadcasting was launched in Munich on 3 May 1952, with trial broadcasts from New
York City taking place since August 1950. The Polish service was largely made up of post-war exiles who
had not wished to live in a Communist-controlled Poland. A number of new co-workers came on board
after September 1981; the so-called “Solidarnos¢ Emigrés”.

The priest Tadeusz Kirschke presents a programme, 1960s.

(Source: archive of the Polish RFE section) (Source: archive of the Polish RFE section)

The aim of the broadcasts was long-term support of the Polish nation’s historical orientation towards
the West. Credible reports about where Western countries stood on important issues were to be pro-
vided to counter-weigh the distorted information engendered by the regime’s propaganda. However,
broadcasting was not meant to breed false hopes, giving priority to the objectivity of information. This
principle was seen for instance in the fact that Polish exiles agreed to informative flyers into Poland when
RFE carried out its leafleting operations.

The aims of the Polish service included also the creation of a platform for independent groups, such
as trade unions and industry groups, to escape the monopoly of power of the ruling communist Polish
United Workers‘ Party (PUWP). The rectitude of that approach was fully confirmed following the establish-
ment of the Solidarnos¢ union.

Given the strong position of the Catholic Church in Poland, significant space was given to religious
broadcasting. Though not focused politically, it had indirect political influence since the church was one
of the few independent authorities in Poland.

Editor Witold Srzednicki reading international newspapers, 1968.
(Source: archive of the Polish RFE section)

RFE editors Zygmunt Jabtoniski and Roman Sikorski.
(Source: archive of the Polish RFE section)

Poland’s Communist regime closely monitored RFE broadcasts, not only as a threat to internal stabi-
lity, but also as a signal of American interests. Rather than considering its own weaknesses, the govern-
ment viewed expressions of civic unrest as evidence of foreign influence, specifically of the Voice of Free
Poland — Radio Free Europe. It therefore reacted angrily to the broadcasts and fought against them by
means of propaganda, using both editorials and caricatures.

;%‘15?{;:‘:
B e

. fror
v il At
W PR ¥
P N

g -~

Y Eni
g/ ,_1!"!

Special edition about Solidarnos¢ by the Polish section. Meeting of Solidarnos¢ members, 1981. (Source: archive of the Polish RFE section)

(Source: archive of the Polish RFE section)

During a period of unrest and the declaration of a state of emergency in Poland in 1981, the state’s
leaders accused RFE of fomenting the situation. In actual fact, RFE’s Polish service merely reported on
events in the country and made statements by Solidarnosc¢ public.

RFE’s Polish broadcasts came to an end on 30 June 1994.

The first director of the Polish section Jan Nowak-Jezioranski. (Source: archive of the Polish RFE section)

_ GEORGE ORWELL

EOLWARK
ZWIERZECY

WYDAWNICTWO SPECJALNE

» Radio ,Wolna Europa” otrzymato oficjalng licencj¢ niemiecka

Radio ,Wolna Europa”
przemawia , polskim jezykiem”

,Szpilki” (Warszawa), 13.3.1955

A Polish special edition of Orwell’s Animal Farm for the balloon operation in 1955.
(Source: Security Services Archive, CZ)

‘Il

RFE editor Henryk Rospendowski, Polish youth programme. (Source: archive of the Polish RFE section)

Polish caricature of RFE, playing on the fear of the Germans in order to vilify RFE.
(Source: archive of the Polish RFE section)




1\

Wiestaw Wawrzyniak

Wiestaw Wawrzyniak was born on 7 March, 1950 in the Polish spa city of Sopot. After graduating from
school in Danzig in 1968, he moved to Warsaw and began studying sociology. Shortly before his gra-
duation he decided to spend one semester in West Berlin. At the time it was his first stay in Germany,
where he continued his study of sociology at the Free University of Berlin. Two years after his arrival in
West Berlin, the Federal Republic of Germany officially recognized his status as a refugee and granted
him political asylum.

Interview with Lech Watesa in his garden in Gdansk, 1990.
(Source: private archive of Wiestaw Wawrzyniak)

Wiestaw Wawrzyniak in his RFE office at work, mid 1980s.
(Source: private archive of Wiestaw Wawrzyniak)

Wiestaw Wawrzyniak left Europe in 1977 to study Soviet and East European studies at Carleton Uni-
versity in Ottawa, Canada. There he completed his degree under the direction of political scientist Pro-
fessor Teresa Rakowska-Harmstone, who also helped him to make contact with the Polish desk of Radio
Free Europe (RFE).

East Europe-

GChallenge and
Opportunity

FREE EUROPE COMMITTEE 1961

Title page of the newspaper “Challenge and opportunity”, published by the National Committee for a Free Europe, 1961. (Source: archive of the Polish RFE section)

Wawrzyniak’s career as a journalist began as an editor at the Polish desk of Radio Free Europe in
Munich. After working at the youth department and also as a political commentator for the programme
“Facts, Events, Sentiments®, he quickly moved on to executive responsibilities as a senior and managing
editor. Between 1987 and 1988 he was promoted to Assistant Director of the Polish desk. In recognition
of his work Wawrzyniak was granted American citizenship in 1989. That same year, he was asked by
RFE to travel to Warsaw and recruit Polish journalists for a planned Polish desk there. He worked inter-
mittently at the new Warsaw office from 1991 to 1996. In 1997 he returned to Munich and obtained a
diploma as a public relations consultant. However, this foray into a different professional field remained
an exception. Wawrzyniak’s dedication to journalism never ceased. From 1998 to 2006 he worked as
a freelance German correspondent for the Polish office of the BBC. He spent the following three years
as an active correspondent and commentator for the Polish radio Polskie Radio S.A., in Warsaw. Today
Wiestaw Wawrzyniak is the European correspondent for Polskie Radio S.A. in Chicago and New York.
After he left RFE, Berlin has remained his residence and place of work.

Jozef Swiatto: “Za kulisami bezpieki a partii®

(“A Look Behind the Scenes of the Security Services and the Party”)

In 1953, Lieutenant Colonel Jézef Swiatto, a high-ranking officer in the Polish state security apparatus,
managed to defect to the West. Swiatto’s unit at the Ministry of Public Security watched over the mem-
bers of the Polish United Workers’ Party, meaning he was a leading expert on the Achilles’ heels of both
the party and the security services. He himself had taken part in the arrests of Wtadystaw Gomutka in
August 1951 and Cardinal Stefan Wyszynski in September 1953.

" L ol | - = -
1 r '
4 4k B i . B

Jozef Swiatto at work. (RFE/RL Inc. Archives)

The programme ,,Za kulisami bezpieki a partii“ - “A Look Behind the Scenes of the Security Services
and the Party” - was first broadcast on RFE in October 1954 and repeated daily until January 1955. In
it, Swiatto provided detailed information about the secret police’s illegal and terrorist methods, its way of
life, the weaknesses of the party’s elite, and their dependence on Moscow.

A leaflet of the same name was prepared to coincide with the broadcasts, with 800,000 copies being
distributed in Poland in 1955 by means of balloons.

Jozef Swiatto’s programmes became an established part of the broadcasts of RFE’s Polish service;
this was evidently aided by the fact that the Polish authorities had proved unable to come up with an
effective method of blocking the station’s broadcasts.

Information gathered within the governing apparatus was one of RFE’s most effective instruments. It
revealed both fault-lines and a picture of how the regime really worked, not only to opponents but also
to hitherto loyal supporters.

There is no question that Swiatto’s appearances on RFE impacted on morale in the security service
and on the public’s relationship to it. The unveiling of crimes and misdemeanours demoralised party
members and secret police officers, showing them that evidence of their wrongdoing would be left if they
fell from power. At a practical level, it also led to personnel and organisational changes.

Jozef Swiatto represented a unique source for the Polish department. Other services also showed
the truth behind the facade, though they found this harder to do and their approach mainly consisted of
analysing information.

“Television lies”; someone has written this on the street as a reaction to the manipulation of official media, Poland 1980s. (Source: archive of the Polish RFE section)



The Hungarian Service: Szabad Europa Radio

Various types of people left Hungary in the post-war emigration. Fascists and members of the anti-Semi-
tic Arrow Cross Party departed when the Horthy regime fell in 1944, while many democrats went into
exile when the Communists seized power.

Pilot broadcasts of the Voice of Free Hungary were launched in Munich on 4 August 1950. However,
the station really acquired significance during the anti-Communist uprising of autumn 1956, when Hun-
garians demonstrated their rejection of the Communist government and Soviet domination. The uprising
and its suppression were a key event of the 1950s, not only for the Hungarian nation and other Eastern
Bloc states, but also for RFE’s continued work.

In the following years, Janos Kadar’s new leadership took steps towards liberalisation of the economy,
which was welcomed by RFE. However, the station did not shy away from striking a critical note when
necessary. It also devoted much attention to the sensitive situation surrounding the Hungarian minority in
Romania’s Transylvania region.

o, 4

L - L T

..fal;v, o: e a1pmrt
ireBngmal ren =

:,‘ -L":' Ay L -1'

L e 1

T 'I‘.j—or.l -

E _l'_ﬂr'l""" i

] rt:—’

Reading the news, Hungarian section of RFE. (Source: Open Society Archives, HU)

The approach Hungary took towards RFE differed from that of other Eastern Bloc states. There were
no attacks, as in the case of Bulgaria and Romania, and no celebrated returns of secret service agents
from RFE, as witnessed in Poland and Czechoslovakia. In 1964, Hungary ceased jamming RFE broad-
casts in Hungarian, though it continued to block transmissions aimed at Czechoslovakia and the U.S.S.R.

In the mid 1970s, representatives of the Hungarian regime held secret talks with Joseph Szabados,
the director of RFE’s Hungarian service. The station’s broadcasts showed considerable understanding
for Hungary’s efforts to forge its own socialist path. In the 1980s, Gyorgy Varga, a reporter with the sta-
tion’s Czechoslovak service, was allowed to operate more or less without restrictions in Hungary.

For these reasons, RFE’'s Hungarian broadcasts were the first to cease, going off the air in 1990.

!

The well-known Hungarian presenter Marie Horvath. (Source: Open Society Archives, HU)

The Revolution of 1956 in Hungary

RFE’s Hungarian service faced a charges that it had incited the 1956 uprising. The truth is that the Hun-
garian service demonstrably broadcast programmes that were, according to the station’s statutes, obje-
ctionable or even unacceptable. It broadcast emotional calls on Hungarian soldiers not to fight against
the rebels: “Whoever raises his weapon against an insurgent is a murderer,” it said on 24 October 1956.
During a broadcast on 27 October “Colonel Bell”, real name Julian Borsanyi, said there were sufficient
weapons and ammunition in the army’s stores and told listeners how to get their hands on them. He also
called for the destruction of the communications, such as phone lines, by which the Soviets organised
supplies. On 28 and 30 October the same editor described guerrilla fighting methods and said inspiration
could be taken from Yugoslav partisans. RFE’s Hungarian broadcasters also quoted the Western press
IN such a way as to create the impression that the U.N. would become involved and that the West was
preparing for war.

v AT
oM FRTTEE LAY e
L Al e -

/ﬁ ZERY

nouwmn'.\i’.;‘fb
T

Pl | SRR

Editorial meeting of the Hungarian section. (Source: Open Society Archives, HU)

However, listeners in Hungary were also looking for glimmers of hope in the foreign broadcasts and
gave words on the airwaves a significance they could not have had in actuality.

After an investigation into RFE’'s work during the Hungarian crisis the station’s European director,
Richard Cordon, was forced to step down, as were his political advisor, William E. Griffith, the director of
the Hungarian service, Andor Gellért, and 13 other members of the department. The crisis and its tragic
conclusion led to justified questions within the national services at RFE. What approach should they take
to compatriots at home”? How could they in good faith cause them no harm? Is political liberation realis-
tic? After the Hungarian revolt the atmosphere at the station changed markedly.

- - - = -
e '?.-"‘.H-_;'&f:}\‘ Pra o .—#ﬁ'r‘-"‘_'.'f.
_E Il'-ll.'_l._l:l ;;_ .Lh ! |

4 'l-'
sn Peron siobrd
e bporiatit oAbt dor o aled oo g
)

Wi i am e T
A 18meq ledéntl é:
ot L

o P bk

Extracts from RFE flyers for Hungary. (Source: Open Society Archives, HU)



o AR U

A

L aszlo Laszlo

Laszlo Laszlo was born near Budapest in 1929. He studied law in Budapest and in Innsbruck after having
escaped from communist Hungary. In Austria he took an active part in the work of the Hungarian Refu-
gee Society and soon became well-known within the Hungarian community in Austria.

As a result of this activity RFE also became aware of Laszlo Laszlo’s work, and in August 1951 they
offered him a job. Laszlo Laszld accepted without hesitation and began working as an editor at RFE in
Innsbruck. At that time the Hungarian desk was just being set up. Small editorial teams, six people alto-
gether, monitored radio news relevant to Hungary and put together radio programs based on it. Laszlo
LaszIlo thus played an integral role in the early development of the Hungarian desk of RFE.

r |
Lali
[ -
w4

Fa—
- T
ol

i

A

Conclusion of a pay agreement in the 1970s; LaszIo LaszIo is fifth from the right. (Source: private archive of LaszIlo LaszIo)

In October 1951 the Hungarian desk was transferred to Munich, and L. Laszld moved to the Bava-
rian capital. Within only a year he made a successful career leap and became director of the constantly
expanding Hungarian news desk.

LaszIo Laszlo with his colleagues in June 1954. (Source: private archive of Laszld LaszIo)

s L P ] Hil 1k I

I'|',!|I‘ y [} , 1’} | ”Hihul““.““‘“l
| - _ N BN i
|

_..--II.I“!LI,.‘. Ii |

e —— S

TTTTTTT l
LLLLLIEI ||

-‘--r__-

[ —

{11
..

Laszl6 Laszlo talks to his deputy, Bela Bartos, in 1957. (Source: private archive of Laszlo Laszld)

Despite all the threats from the Soviet regime Laszlo Laszlo stayed true to his principles and remained
loyal to RFE. After the Soviet authorities learned that he was working for RFE, his parents were prevented
from leaving Hungary for many years. And, when they were finally allowed to go abroad, his father was
asked to persuade him to stop working for RFE. L. Laszlo however did not succumb to this pressure.

L. Laszlo worked for RFE for forty years. In 1991, after the Communist system and the Soviet Union
had collapsed, he retired, convinced that his work had finally been brought to a close.

LaszIo LaszIo lives with his wife in Munich. They have two children and five grandchildren.

11 1 1 ]
‘r'!‘.r.iits\tsi i

e s

Laszl6 Laszlo in his office, 1957-8. (Source: private archive Laszld Laszlo)

’

RFE advertising material for the western European public. (Source: Open Society Archives, HU)



l""‘l"‘.‘f'lli"liii:l:lirt::-
l"'i-!l"'-lllilliii-'ll-lll----
0 53 00 5008055 0.6 F > i Fvw & ¥rii

&
=855 % F 5 F 98 7 8% % - T & 5 % T F ¥ = =T ¥

- -

=35 F & v v 8 -F 3 i ¥F 3 i T e & %
i'.".I-FiiIlflifri?-'** < e
%5 5 % % &% % & % & % ¥ & T3 -
llll‘lllll*l‘ii&-}ll
s &5 & &% & & F % & ¥ & §F ¥ 4 ¥V 3
=49 & & F & & ¥ ¢ &3}
!i—!ii:lll-illl-
flii#-llr:i!
Iri'llll‘-!lll'il:l‘

=& 5 & & & & T3

s & & & ¥ 8

The Romanian Service: Radio Europa Libera

The accession of Nicolae Ceausescu to the highest office in Romania in 1965 also represented a land-
mark for RFE. The attempts by Ceausescu at an autonomous foreign policy were mirrored, to a certain
extent, in the structure of RFE Romanian service’s programming. The West regarded Ceausescu with
Interest, as he had proved capable of holding Moscow at arm’s length. For instance, Romania was the
only Warsaw Pact state not having to take part in the August 1968 occupation of Czechoslovakia.

b= A o T ! [ A
Lt ‘h' ! oo 0 I.THJUI:‘I _,r!'u,lfl i
LAty

! L e iyl "

p,ﬂrwﬁ“ﬂﬂ*%ﬁuw, i ”'Jh'

| i i "I.n-;aJ.-.-...'|||:::;HH!:IML1HHEI‘|M|M; . it L
1l

Al L

s [ (]
g -
=

L
bt : '
e o (! '_ i II .- II'i
| [Tl { b . i AN,
- I e i el
N b -2 e S 5 )
T - L ] 1
- " 2 | i n}r T Ld
! - (] ) e i 1 T ]
\ ‘ :_ 1 M I
i ¥
h

) | . |
| A i ] 1
¥ | ; [.'!. 4 . I
ot : 1l
| s e o e ! ‘.‘ l ¥ M [tk
lil ol S adl i .
| %mmm. b i i
Bl s —T, ] J
| - | b

i W
il ey A

T
el &
i p

:'Wﬂm

‘i”liﬁl- st , W

II;' i :'c;' it .: i. Nt '|: Ili i
MMﬂmeM“ 'h MM

1.‘

s o e - - A -

In the studio of the Romanian section in the 1970s. (Source: private archive of Mircea Carp)

After the internal political situation in Romania deteriorated in 1971, the station’s political commenta-
ries mainly reflected on the dictatorial rule, clientelism, and the growing cult of personality of Ceausescu
and his wife. The tone was sarcastic, biting and personal. The director of the Romanian service Noel Ber-
nard (from 1953 on and off until 1981), an excellent journalist, injected his personal perspective into RFE’s
broadcasts. The station’s Romanian service is believed to have had the highest listener numbers. This
was at least partly due to the fact that Romania, in an effort to ingratiate itself with the West, did not jam
broadcasts after 1964. At the same time, censorship in Romania was very strict, helping RFE’s capable
Romanian service to find an audience at home.

In 2004, the Romanian service transformed itself into a station aimed at Moldova: Radio Europa
Libera. It broadcasts in Romanian from Prague to this day and is the longest-serving RFE/RL service!

Mircea Carp

Mircea Carp was born in 1923 in Gherla, Romania. During the Second World War he fought in the Roma-
nian Army. In 1946, however, he was discharged from the army and was arrested one year later. In 1948
he fled to Austria where he began working for the American occupying forces. In 1951 Mircea Carp emi-
grated to the United States. There he started working for the US foreign broadcasting station Voice of
America. He accompanied several politicians during their official state visits in Romania.

This was not without risk as there was still an arrest warrant against him in Romania. However, since
he had in the meantime acquired an American passport and was associated with high-ranking American
politicians such as President Nixon, he was safe from being arrested a second time.

VE EXTEND DUR WISHES DF PROGRESS
PROSPERITY AND PTACE

Mircea Carp, the Romanian King Mihai and the director of the Romanian section Mircea Carp during U.S. President Nixon’s visit to Romania, 1969, at the Baneasa
Nicolae Stroescu in Carp‘s office. (Source: private archive of Mircea Carp) airport in Bucharest. (Source: private archive of Mircea Carp)

In 1978 Mircea Carp became a journalist at the Romanian Service of Radio Free Europe in Munich.
There he was appointed associate director and had his own political programme. Mircea Carp was actu-
ally supposed to have retired before the regime change in Bucharest in 1989, but the unforeseen deaths
of several directors of RFE’s Romanian Service at the end of the 1980s caused him to stay on at RFE. As
of today 1t is still unclear whether these directors had been the targets of assassination plots. It is none-
theless assumed that they had suffered radiation poisoning. Mircea Carp worked as associate director
of RFE’s Romanian Service in Munich until its move to Prague in 1995.

Mircea Carp is the author of a book about Voice of America in Romania (Vocea Americii in Romania
(1969-1978)), which was published in 1997. Today he lives with his wife in Munich and still pays regular
visits to Romania.

— - — - - -

“Ceausescu’s” Attack on RFE in Munich

Since the 1970s, the Romanian service had become the target of a series of very serious attacks. The
initiator, and often the perpetrator, was likely Romania’s Departamentul Securitatii, the secret service
commonly known as the Securitate. On 4 March 1975 an unknown assailant stablbed popular music pre-
senter Cornel Chiriac to death. In June 1981, commentator Emil Georgescu was assaulted and stabbed
following a series of threat and blackmailing; he died soon afterwards.

[P S
: g LRE
-—-'_‘I:F“E

- ap ap S B O B B @ ER e s
ey Y F F ¥ ¥ B _B NN
Y O F OF R R R o

e _§

RFE offices destroyed in the attack in 1981. (Source: Open Society Archives, HU)

In 1981, department head Noél Bernard succumlbed to cancer, a disease that also killed his succes-
sor, historian Vlad Georgescu, in 1988. There are numerous indications that the Securitate used radioac-
tive materials to attack the opponents of the Romanian regime.

H — e R — e e ——

. -
- > ——

—
- v -
SOl S B a
RFE offices destroyed in the attack in 1981. (Source: Open Society Archives, HU)

The most serious single incident was a bomb attack which took place on at 9. 47 P.M. on Saturday 21
Felbruary 1981, when plastic explosives went off by an outer wall of the RFE building at Munich’s English
Garden. The explosion was devastating, causing marked damage to part of the building. At that fateful
moment, three Czechoslovak service employees were in a nearby office; all three were injured, secretary
Marie Puldova the most seriously.

A decade later, when archives were opened following the fall of the Iron Curtain, evidence emerged
that the attack had been carried out by Johannes Weinrich, a member of the left-wing terrorist group of
llich Ramirez Sanchez, better known as Carlos the Jackal. [t had been probably ordered by the Secu-
ritate. Apparently the fact the bombing reached the offices of the Czechoslovak service was due to a
mistake. In 2000, Weinrich was sentenced to life in prison for another bomb attack by a German court.
“Carlos”, meanwhile, is serving life in a French jall.

Bunnfé'n-ﬂﬁer:
Ichdachte, das

_B ‘ US-Radiostation am |
: _

Englischen Garten
schwer verwistet

[ -'-_-p_ b. ) R | X P b ) o Y _ ”_"
PR Y, —_— - g - g Miinchen (AZ)— W

pa— N e

The Munich Abendzeitung newspaper reports on the bomb attack on the RFE building, 23 of February 1981. (Source: archive of the Polish RFE section)



The Bulgarian Service: Radio Svobodna Evropa

The number of post-war Bulgarian exiles in the USA was negligible, reaching only around 2,000 by 1949.
This made it difficult to find suitable employees for the launch of RFE's broadcasting in Bulgarian. Never-
theless, test broadcasts began on 11 August 1950. Regular broadcasting was launched on 1 September
1951.

notua -
b I
=

=2 o

HPBEBNrAL- 13~

Letters to the Bulgarian RFE editors from listeners in Bulgaria. (Source: private archive of Jenny Keiser)

Their country’s geographical location limited Bulgarians’ direct contact with Western ideology and
values. For this reason, RFE focused on giving them a sense of belonging to the West. This principally
iInvolved providing information about Western European intellectual and cultural developments, to which,
due to media censorship, Bulgarian listeners had no access. Programmes also highlighted Western
European materials, opinions and commentaries that were related to Bulgaria.

The Bulgarian Communist regime was regarded as the most repressive in Europe. That made it
important for the Bulgarian service’s editors to follow such events in other Eastern Bloc states which they
showed evidence of a loosening of party control, de-Stalinisation, diffusion of political power, or diversion
from the Stalinist model of agriculture. RFE believed that the example of neighbouring Yugoslavia could
be important to Bulgaria. Though built on the Communist ideology, Yugoslavia was independent, making
it for Bulgarians a possible source of inspiration and a counter-weight to Soviet Union.

‘.l‘,' llﬁ[ -, LS
[ M [ _ el

1 1
JIII

The Bulgarian RFE editor Jenny Keiser at work. (Source: private archive of Jenny Keiser)

When interest in RFE began to rise, the security services in turn started paying more attention. “The
Bulgarian State Security (DS) issued two bulletins concerning RFE every day. The first was marked ‘con-
fidential’ and 200 copies were printed. The second was marked ‘highly confidential’ and was only for the
circle around party and state leader Todor Zhivkov,” recalled Dimiter Inkiow, a novelist and RFE commen-
tator. RFE became one of the most important Western radio stations in Bulgaria in 1988 when a direct
telephone line to Munich started to operate. In addition, jamming of the broadcasts was discontinued at
the end of 1988.

RFE’s Bulgarian broadcasts came to an end on 31 December 2003.

RFE/RL and the Chernobyl Disaster

One of the reactors at the Chernobyl Soviet nuclear power station overheated and then exploded on 26
April 1986. It was one of the worst disasters in the history of nuclear power and unleashed a radioactive
cloud that crossed Europe all the way to Scandinavia.

For propaganda reasons, the disaster and its negative affect on the region went unreported in the
Eastern Bloc. Two days after it occurred, the Soviet media had still not mentioned the explosion, an
approach echoed in the satellite states.

At the same time, information about the dangerous nuclear radiation was of fundamental importance
to the lives of millions of Europeans. Media silence and failure to take adequate measures were unforgi-
vable. As soon as Western monitoring facilities detected radiation, RFE, Radio Liberty and other foreign
radio stations began providing information on Chernobyl and what kind of protective measures could be
taken. Even after the U.S.S.R. started reporting on the disaster, the Western media covered it in far gre-
ater detail.

Bulgaria’s government was the last in the Eastern Bloc to inform its citizens about Chernobyl. The
country’s authorities were totally unprepared for the situation, lacking both radiation measuring devices
and adequate crisis planning.

Twelve months later RFE’s Bulgarian service was still receiving a stream of calls from Bulgaria looking
for information and health advice.

It was not until one year had passed that the authorities admitted that Bulgaria had been partially expo-
sed to nuclear fallout and that three dangerous elements had been detected: radioactive iodine, caesium
and strontium. Apparently levels had not exceeded danger limits. In reality, Bulgaria had been one of the
worst affected countries and two officials responsible for holding back information on the disaster were
later imprisoned.

Ljuben Mutafoff

Ljuben Mutafoff was born in Bulgaria in 1933. At the age of ten he moved together with his parents to
Bavaria where he also attended high school. In 1953 — at the age of twenty — he began his career at
Radio Free Europe. There his language skills proved particularly useful — apart from his mother tongue
Bulgarian he spoke German, English and French fluently. Thanks to his knowledge of the Cyrillic alphabet
as it is used in Bulgaria he became a secretary at RFE‘s Bulgarian Service. In the 1950s the Bulgarian
Service broadcast only five minutes of news daily. Ljuben Mutafoff translated the news into English so that
it could be monitored by RFE’s U.S. headquarters. Later he also participated in the production of RFE
programmes. In the Bulgarian Service‘s music department, where he concentrated on classical and jazz
music, he was able to combine his hobby with his job. He also worked in the sports department, where
he was able to report from the Winter Olympic Games in Innsbruck in 1976. This was unusual because
Radio Free Europe employees were not accredited as Olympic journalists. However, an Austrian station
provided him and his colleagues with a studio. In the end they were able to broadcast the results from
Austria, though not directly from the Games themselves. Ljuben Mutafoff is also very passionate about
sports in his private life. In his youth he played handball for 20 years, among others things as a member
of the German national team. While working for Radio Free Europe he founded his own sports club which
participated in numerous matches against other journalists’ teams.

Ljuben Mutafoff in the music section. (Source: private archive of Ljuben Mutafoff)

All In all, Ljuben Mutafoff worked at Radio Free Europe in Munich for 40 years, from 1953 to 1993.
The most important part of his job was in RFE’s news department, where he even refused a promotion to
a higher-level administrative position. He had a knack for telling a hoax from a true story and was good
at picking out the most important news items to present to an audience.

Ljuben Mutafoft still lives in Munich together with his wife. Eight years ago he visited Bulgaria for the
first time since his childhood together with his friend, German Journalist Dieter Kronzucker.

e e —

Group photo of the Bulgarian editors, taken by Ljuben Mutafoff. (Source: private archive of Ljuben Mutafof)



A

Radio Liberty

Radio broadcasts were not limited to the states of Central and Eastern Europe. Under the auspices of the
U.S. authorities, the American Committee for the Liberation of the Peoples of Russia was officially esta-
blished on 19 January 1951. After complex negotiations with exile groups, the station Radio Liberation
began transmitting on 1 March 1953. It was targeted at the many national groups within the U.S.S.R., so
was not limited to Russian; it eventually broadcast in nearly 20 languages.

The aim of broadcasting is clearly indicated in this characterisation at the time: “The radio station of
a co-ordinating centre for the anti-Bolshevik struggle”. The fact that it genuinely was a struggle is attes-
ted to by the fact that the U.S.S.R. immmediately jammed transmissions, and ordered the assassination
of several station employees in Munich: In September, 1954 Leonid Karas was killed, while the director
of the Azerbijan service, Abo Fatalibey, was Killed in November that year. With the passing of time, the
original conception of Radio Liberation changed, as was the case with RFE. This was also seen in its
renaming as Radio Liberty (RL) on 5 September 1959.

L e llllllalllr

/,..../.\, & 2 *‘w’ﬂ%

.....

IJH- 4 4

e e e
<x.

J_--'.,r .L" :m

[y

Radio Liberty had broadcasts in the countries of the U.S.S.R. in the mid 1950s. (Source: RFE/RL archive of the Russian section)

R -4
/ ]
L

Initially its employees mainly consisted of political refugees who had left Russia after 1917 and the
U.S.S.R. after 1945, The composition of the staff gradually changed and in the 1970s many employees
were linked to the democratic dissident movement in the Soviet Union or came from the growing ranks
of Jewish emigres allowed to leave the country from the start of that decade.

A significant moment occurred on 2 October 1976 when Radio Free Europe and Radio Liberty were
merged into one organisation, RFE/RL Inc. However, each station remained an independent unit, as of
course did the individual services.

i il Bl

F = - = 2 = = v 4
r— ===, - = = e -, Sy & )
3 e T = = ——— e — -~ b | [ # -
5 il - e - P — e . Fla L d g
K = priate cerahl Erpetagh i TS H1VIY B T el -t .
il 2k - - A o) LR - [
E 1 wy 1 a ’
% % o ¥ i
a ’ > »; rr
' : - T o T ™ oo e
= y g =
1 ;""'. 1 i n [ o - - v
| i, .- i " T 3 ¥ &
" s ok . |
L ] » by - -~ e ¥ "
v 1l AT
. r b
1&’. - I-l-"- I i z - |
[ - - " Th"
A .. o =LY - NG i o
- X - ¥ -
" - ] - i [ "
. ‘_. "' "r—. . L
> + L]
™ 3
ok & f ¥
& N - T
L, ' -
r -
] & | i - = s
¥ - l-
(]

"IIIIIII\IP NEE:

Propaganda leaflet for RFE. (Source: archive of the Polish RFE section)

Obviously, the focus of the various national services varied greatly. On 8 October 1984, the Estonian,
Lithuanian, and Latvian services were spun off from Radio Liberty and transferred to RFE. This repre-
sented without a doubt a victory of the Baltic exiles’ movements. This way, they indirectly reached the
recognition of the fact that the Baltic countries, occupied by the Soviet Union in 1940, belong to other
subjugated European countries and not to the U.S.S.R.

A majority of services of the former Radio Liberty still exist.

The composer Vernon Diuk (real name Vladimir Dukelskij) talks to Radio Liberation presenters Viktorie Semjonova and Michail Korjakov at the apartment of actor Marlon Brando.
(Source: RFE/RL archive of the Russian section)

VaSI|IJ Frank, employee of Raoho leerat|on responsible for mtemews with emigrés and for news agencies. (Source: RFE/RL archive of the RUSS|an sectlon)



s
: &
J F’

¢

L
7

A

American Policy

The history of RFE reflects the various phases in Western policy over the decades: “containing Commu-
nism”, “the emancipation of subjugated countries”, gradualism (efforts to support natural liberalisation
within Eastern Bloc states), detente (relaxation of relations after accepting the fixed status of the other
side), the New Cold War, and its conclusion.

\

RFE/RL wanted to show its listeners real life in the U.S.A. and broadcast many interviews with American personalities, including the civil rights activist Martin Luther King.
(Source: RFE/RL Inc. Archives)

The very birth of an independent media organisation with the reach of RFE was a unique event, and
the fact it carried out its mission throughout the following decades remains remarkable from today’s per-
spective. The West saw three possible paths of resistance to the threat of Communist expansion: eco-
nomic, military and ideological. The first path was the Marshall Plan for post-war renewal, the second
the establishment of NATO, and the third was support for the foundation of the National Committee for
a Free Europe. Therefore it is not possible to regard RFE and later Radio Liberty as mere radio stations,
but as a significant tool for disseminating diplomacy and policy.

o

!

Interview with the singer Tom Jones. (Source: RFE/RL Inc. Archives) Interview with a representative of the American Indian Movement.
(Source: Open Society Archives, HU)

After 1956, RFE and RL were transformed into professional and flexible alternative news organisati-
ons. They subtly registered changes in the fields of politics and the economy behind the Iron Curtain. The
radio stations’ dedication to considered public communication with the citizens of Central and Eastern
Europe and the U.S.S.R. was without parallel in the West.

Any belief in gradualism was snuffed out when Warsaw Pact troops entered Czechoslovakia. In the foll-
owing decades, RFE’s principal vision became that of an alternative radio station, substituting for the
non-existent free media offerings in the countries of the Eastern bloc. This did not involve propaganda,
after all, if RFE/RL was just a propaganda tool of the U.S. or the C.I.A. the question must be asked: Could
the Soviet Union have used such an instrument to push its politics in the West?

ARTICLE 19 UNIVERSAL DECLARATION OF HUMA

"

£
L Py
.-r-.: o ‘.".- ¥
;. !
b el
L
i
Y. &
» | Wil B9
. g
W e
2 i

s ; \ . i \ ‘2‘(‘{
- v . L il i
- . o F A & b
o # P " ;

Interview with American President John Fitzgerald Kennedy. (Source: RFE/RL Inc. Archives)

T

Interview with American Secretary of State Henry Kissinger. (Source: RFE/RL Inc. Archives)



RADIO FREE EUROPE

-

A

The Influence of Foreign Broadcasting on the Col-
lapse of Central and Eastern European Regimes

As soon became apparent, means more sophisticated than mere force were needed if democracy was
to be renewed in the countries behind the Iron Curtain.

QE D\ | -

Ty

ERDRERERR

TRAIASCA_PARTIDUL COMUNIST . ROMAN

i | “

Soldiers of the Romanian People‘s Army watch a televised speech by Nicolae Ceausescu. (Source: Military History Institute, Prague)

How much influence broadcasts had on societal and political developments in target countries and
on the fall of their Communist regimes is a question that remains unanswered. There was no way of mea-
suring listener numbers. Certain indications could be seen in the information provided by the scarce legal
visitors and refugees. The communist governments did not carry out objective research. However, the
huge number of calls received on a special RFE telephone number from 1985 on merits attention. Public
interest in RFE/RL’s staff and transmissions was (perhaps surprisingly) high after 1989, attesting to the
station’s popularity and authority. Furthermore, dissidents turned politicians were quick to acknowledge
its worth. At the end of the day, the fall of the regimes of Central and Eastern Europe can be interpreted
as evidence of a mission accomplished.

~ OLtALr &I O
NS TN SAW G EGEN RECHTSY &1V
e S AL {""4'-‘--“‘ -
y . ‘ , ﬁ wis )

\ e
‘ [ RN

!

WT . ' A : . ¥ g ‘j-':; .ﬂu.v'r_".-r...:-. g West berliners wave to their relatives on the other side of the wall at the border in Bernauer StraBBe, 1961. (Source: Security Services Archive, CZ)

v : / P 0
. '
/ &
Tn A 1 J
2 " St f >
Y - 4 i .
1
.

A
wu-'.ni*,i'_; .. \:Sz}f_'rc-u sy 8 ‘
DIE FENENI Wil
A _FUR DEN NACHSTE W&G\
ESokian, ookl = |
. StDpp:. o
Ratifiziert:

F o . v "
Kampl
\ 5. PROFITE &onisn

b i,/-.’ ’; Dﬂf‘d’h‘?.’l‘ Farvrul a1 e

On the other hand, this one instrument could not have brought about fundamental political change
on its own. It was just one factor which played its part. And not just in terms of actual transmissions. The
very existence of RFE, the fact it carried out its role as an alternative media source, day in, day out, made
RFE in itself a symbol of freedom.

Radio Free Europe has no equal in terms of either reach or length of service. For the rulers of its target
countries, RFE was the enemy personified, while for the persecuted it was a distant light at the end of the
tunnel. It became a shelter for refugees from Communism and a place for free culture and independent
thought.

.

i & 4 =
#t : i ;,"I I vl o . “:‘ 0‘ .

Leonid llyich Brezhnev in a propaganda photo with the people. (Source: Military History Institute, Prague) The Czech singer-songwriter and RFE contributor Karel Kryl at his first concert in Prague after emigrating, December 1989. (Source: private archive of Wiestaw Wawrzyniak)




